Kik azok a hitelminősitők?A magyar kormány nem szereti a hitelminősitőket,mert Magyarországot leminősítették a bóvli kategóriába.A kormány szerint nem kellett volna,sőt nem is volt joguk hozzá.De csodák csodája a magyar kormány tárgyalni fog a szintén letámadott IMF-fel..Mi lesz a vége?De vajon ismerjük a hitelminősitőket ? Ha nem ,akkor érdemes elolvasni az alábbi cikket '
A három nagy hitelminősítő intézet tekintélye megcsorbult
ugyan a 2008-as válság miatt, de ítéleteikre még mindig figyelnek a
piacok. Az S&P, a Fitch és a Moody's működése nélkül ma még
elképzelhetetlen a gazdaság. Voltak ötletek a megrendszabályozásukra, és
arra is, hogy a veszélyeztetett ország besorolásait ne tegyék közzé,
Az első hitelminősítő intézet az 19. század
második felében jött létre, amikor az Egyesült Államokban a vasútépítő
és -üzemeltető társaságok megindultak. A befektetők többsége elsősorban
Európából származott, így a földrajzi távolság miatt szükség volt a
cégek pénzügyi helyzetét értékelő és róluk információt szolgáltató
független forrásokra.
Már 1906-ban statisztikai iroda segítette az
adatgyűjtést és -elemzést az amerikai vállalatokról, tíz évre rá
következett a vállalati kötvények adósságbesorolása, nem sokkal később
megkezdődött az állami adósságok minősítése is, majd 1940-től a
tevékenység kiterjedt az önkormányzati kötvényekre is.
Bár a magyar kormány az elmúlt időszakban
minden fronton a hitelminősítők ítéleteit próbálta bagatellizálni –
Giró-Szász András kormányszóvivő legutóbb úgy vélte,
az intézeteknek nem csak igazuk nincs Magyarországgal kapcsolatban, de
tulajdonképpen még jogosítványuk sem az országok értékelésére – a három
nagy hitelminősítő szavára még mindig odafigyelnek a piacok. Ha egy-két
apróbb jelzés már nem is kelt akkora felbolydulást, a drasztikus
leminősítésekre azért még mindig érzékenyek a befektetők.
Miért bántják őket?
A Fitch, a Moody’s és az S&P iránti bizalom a 2008-as világválsággal csappant meg,
ugyanis azt nem csak nem jelezték előre, de kezdettől tévedtek
előrejelzéseikben, olyan értékpapírokat és hiteltermékeket minősítettek
kiválónak, amelyek aztán lényegében lenullázódtak.A leglátványosabb
kudarc a Lehman Brothers kötvényeinek kíváló besorolása volt, a
befektetési bank papírjait nem sokkal a bedőlése előtt még a legjobbak
közé sorolták.
A megbízhatóságon kívül a legtöbb kritika az
intézetek lassúságát éri, az ítéletek kevésbé iránymutatóak, inkább a
piaci mozgásokat követik le. Igaz, a befektetők döntései sem függetlenek
a hitelminősítőkétől, sokszor magát a leminősítést árazzák be előre, a
jóslat pedig gyakran önbeteljesítő. A hitelminősítőnek azért kell egy
ország osztályzatához nyúlnia, mert azt várják tőle, hogy hozzá fog
nyúlni.
További kritika, hogy a hitelminősítők lényegében nem vállalnak
felelősséget semmiért, egy-egy hibás döntés után legfeljebb a
tekintélyük csorbul. Ez alól kivétel lehet a legutóbbi francia eset,
amikor véletlenül adtak ki egy leminősítősről szóló hírt, itt várhatóan
nem lesz megkerülhető a felelősségre vonás.
Részrehajlóak?
A hitelminősítők reformja egyébként régóta
napirenden van, európai és amerikai reformkísérlet is szigorítaná a
minősítés szabályait. Az viszont nem jó, ha a szigorítás túlzott
óvatosságra készteti a hitelminősítőket. Besorolásaikra számos
befektetési alap szabályzata még most épít, ha nem adnak ki minősítést,
befagy a piac.
Legutóbb az Európai Bizottság javasolt szigorú új szabályokat
a hitelminősítő intézetekre vonatkozóan, de nem tett olyan
javaslatot, amely szerint a nemzetközi konszolidációs programmal
segített országok vonatkozásában ideiglenesen fel kellene függeszteni a
minősítések kibocsátását, és nem szerepel a felvetések között egy
uniós hitelminősítő ügynökség létrehozása sem. Korábban ugyanis
felmerült ennek igénye, ahogyan az a gondolat is, hogy a három nagy
minősítő cég túlságosan elnéző az Egyesült Államokkal szemben, egyes
európai országokhoz képest.
Kik fizetik őket?
Gyakran éri kritika a hitelminősítők
finanszírozását is. Jelenleg ugyanis az a vállalat fizet a
hitelminősítőnek, amelyik a kibocsátani kívánt kötvény besorolását kéri.
Nehezen hihető, hogy így bármelyik intézet független döntést tud hozni.
Egy másik probléma, hogy a hitelminősítők számos pénzügyi információhoz
hamarabb jutnak hozzá, mint a piac többi kockázatértékeléssel
foglalkozó résztvevője.
Az új szereplők belépési költsége nagy, a
hitelminősítői piacon lényegében oligopol helyzet van. Ezt a problémát
az Európai Bizottság úgy orvololná, hogy a strukturált pénzügyi termékek
kibocsátóit arra kötelezné, hogy minden érdeklődő hitelminősítőnek
adják meg azokat az adatokat, amelyeket saját minősítő intézetüknek
megadnak. Ez növelné a versenyt, és csökkentené a felkért intézet
munkatársaira nehezedő nyomást.
Miért féljünk tőlük?
A rendszer tökéletlen, de jobb híján mégis ez
a referencia, és a hagyományos hiteltermékek besorolásánál még mindig
jelzésértékű egy-egy leminősítés. A három nagy hitelminősítőre még
mindig érdemes, sőt, muszáj odafigyelni.
Ha ugyanis például az S&P a befektetésre
ajánlott sávból a hazai állampapírokat a spekulatív, magas hozamú BB
kategóriába sorolja, az nem egyszerűen azért rontja a befektetői
hangulatot, mert a besorolás sötétebb képet fest az ország gazdasági
helyzetéről. Hanem azért is, mert számos befektetési alapot köt az a
szabály, hogy nem fektethet be a bóvli kategóriába eső termékekbe,
vagyis ki kell vonulnia a magyar piacról.
Ennek – illetve az ezzel járó áresésnek a –
hatására általában azok is elfordulnak a magyar értékpapíroktól, akikre
ilyen szabály egyébként nem vonatkozik. Az államkötvények besorolásai a
vállalatokat is érzékenyen érintik, az ország besorolásánál az ottani
székhelyű vállalkozások sem kaphatnak jobb osztályzatot.
A hitelminősítők értékelése nem mindig
egyforma, túl nagy különbségek azonban nincsenek közöttük. Az
ügynökségek képviselői általában évente egyszer látogatják meg a
vizsgált kibocsátót. Beszélgetnek a kibocsátó, az állampapírok esetében
az állam, egy cég kötvényeinél a cég képviselőivel és a gazdasági élet
főbb szereplőivel, elkérik az értékelés kialakításához szükséges
adatokat, és áttekintik a korábbi besorolást. Magáról a minősítésről egy
olyan testület dönt, amelybe a kilátogatott képviselők egy tagot
delegálnak. De a hitelminősítők a látogatástól függetlenül is,
folyamatosan értékelik a kibocsátókra vonatkozó információkat.
Forrás : http://index.hu/gazdasag
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése